Aktywny początek roku

Nowy rok rozpoczął się bardzo intensywną pracą w projekcie „Moja przyszłość to Europa – zagraniczne staże zawodowe”. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy na stażu zameldowały się 3 grupy.

Grupa piąta (10-23 stycznia 2016 r.) składała się z 10 uczniów z Zespołu Szkół Technicznych „Mechanik” z Jeleniej Góry.  Uczniowie zgłosili się do nas po pozytywnych relacjach pierwszych 3 stażystów z Jeleniej Góry oraz artykułach w jeleniogórskiej prasie odnośniki do prasy TUTAJ. Jeleniogórska młodzież nie miała sobie równych w procesie rekrutacji. Uczestnicy mieli szansę przekonać się o trwałości i wytrzymałości historycznych metod budownictwa. Dzięki chęciom i zaangażowaniu w naukę mieli szanse przeprowadzić „badania niszczące” na wytrzymałość łuków okrągłych. Zapraszamy do zapoznania się z efektami badania, które znajdują się w naszej galerii filmów LINK.

Grupa szósta (23 stycznia – 6 lutego 2016 r. ) na stażu zameldowali się uczniowie z Bolesławca, Lubania, Wołowa, Ząbkowic Śląskich i Złotoryi – zarówno ze szkoły zawodowej i techników. Również i tym razem uczniowie postawili wysoko poprzeczkę jeśli chodzi o program zajęć. Jednym z praktykantów był finalista olimpiady matematycznej na poziomie Dolnego Śląska, który dostawał wyjątkowo skomplikowane zadania od mistrza prowadzącego. W programie dla pojawiły się zagadnienia związane z wykreślaniem, obliczaniem konstrukcji łuków ostrych, przygotowanie precyzyjnych narzędzi umożliwiających realizację projektu. Dodatkowo była szansa porównania i sprawdzenia historycznych i „życiowych” metod, którymi posługują się majstrzy na budowach w Niemczech (m.in.: odwzorowanie pomieszczenia w skali bez użycia współczesnych przyrządów pomiarowych). Dla osób zainteresowanych wymarłymi technologiami budowlanymi była praktyka w murowaniu gorącą zaprawą z wykorzystaniem procesu gaszenia wapna palonego. Dokumentacja fotograficzna grupy szóstej LINK

Grupa siódma (14-26 lutego 2016 r. ) trzecia i ostatnia grupa w pierwszym kwartale nowego roku. Uczestnikami była młodzież z Wołowa oraz Ząbkowic Śląskich. Wśród wyjątkowych sprawności i efektów działań stażystów tej grupy wymienić trzeba przygotowanie dwumetrowej kolumny z wapiennych cegłówek, w postaci świdra. Kolumna zwieńczona została gipsowym zakończeniem. Wszystkie elementy od projektu, przez wykonanie metalowych wzorników po wykończenie zostały wykonane w trakcie stażu. Inni uczestnicy otrzymali trening umiejętności z murowania elementów ozdobnych w gotyckich, strzelistych oknach. Poza tym nauczyli się, też ciągnąć profile sztukatorskie według projektu klienta, gotowe do montażu pod sufitem. W opinii uczestników nowoczesne kształtki wykonane z masy styropianowej nie są w stanie konkurować jakością z prawdziwą gipsowa sztukaterią. Jak przyznali styropianowe sztukaterie wyglądają kiczowato, jedyną ich zaletą jest wielokrotnie niższa cena.  Praktykanci uczyli się również tworzyć stiuk oraz gipsową imitację marmuru. Poznając proces, precyzje wykonania i nakład pracy przyznają, że wiedzą skąd się bierze wycena tej pracy. Foto album grupy siódmej LINK

Szczęściarzami mogą nazwać się klasowi koledzy uczestników projektu, bo otrzymują wyjątkową pigułkę wiedzy w trakcie mikro-warsztatu i prezentacji efektów uczenia się  po powrocie grup z Niemiec.  Prezentacje i mikro-warsztat stanowią obowiązkową część projektu dla każdego praktykanta. Dzięki temu wiedza zdobyta przez stażystów zagranicą dociera do szerszego grona. Galeria zdjęć co nauczyłem się podczas stażu LINK, kolekcja filmów LINK.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), realizowany na zasadach Programu Erasmus+.