Praktyki grupa 9

„Taka nauka, to przyjemność. Czuję jakbym miała przedłużone wakacje”. – to opinia Klaudii uczestniczki stażu z grupy 9, które zostały zrealizowane od 28 sierpnia do 9 września 2016 r. W grupie liczącej 14 osób, ku naszemu zadowoleniu znalazły się 3 dziewczyny. Jedna z technikum w Świdnicy oraz dwie z technikum w Kłodzku. Uczestnikami poza wspomnianą trójką dziewcząt byli uczniowie z technikum w Kłodzku. Dzięki uczestnictwu dziewcząt w projekcie stażowym możliwe staje się przełamywanie stereotypów odnośnie zawodów typowo męskich i damskich.

Szczęśliwym zbiegiem okoliczności grupa trafiła na wyjątkowo piękną pogodę i przez to wiele prac było realizowane na świeżym powietrzu. Uczestnicy mieli szansę nauczyć się wykonywania prac prace renowatorsko-budowlane na cmentarzu Mikołaja w Görlitz. Przed wyjazdem nikt z uczestników nawet nie był w stanie sobie wyobrazić, że będzie podnosił XV wieczne płyty nagrobne by wykonać nową podmurówkę, tak aby zachować bezcenne eksponaty dla kolejnych pokoleń. Prace wykonywane były na oczach turystów, którzy zwiedzali cmentarz, na którym znajduje się grób Jakoba Böhme (pierwszego filozofa religii piszącego po niemiecku, a nie po łacinie). Inne osoby miały okazje realizować zadania w zabytku techniki jakim jest czynny browar Landskron. W nagrodę, w czasie weekendu, grupa miała możliwość zwiedzania tego zabytku z przewodnikiem. Uczestnicy remontowali także, najstarszą piwnicę w Görlitz. Wyjątkowość tego obiektu wynika z faktu, że została wykonana techniką, która jest całkowicie zapomniana i „mądre głowy” mogą smuć wyłącznie hipotezy co do sposobu działania.

„Moi koledzy z klasy już mi zazdroszczą i żałują, że nie zaryzykowali wysłania zgłoszenia. Już się proszą o pokazanie tego co robiliśmy”. – w ten sposób podsumowuje praktykę Kaceper Wołoszka jedne z najmłodszych uczestników w grupie. „Nie spodziewałem się, że w ciągu 2 tygodni można się nauczyć tylu fajnych i praktycznych rzeczy”.

Galeria fotografii LINK

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), realizowany na zasadach Programu Erasmus+.