Relacja ze stażu grupy 5

Fundacja Learn CoStażyści z grupy 5 wrócili do domów. Była to ostatnia grupa praktykantów uczestnicząca w projekcie „Praktyka czyni mistrza”.

Młodzież pobierała przez dwa tygodnie praktyczną naukę w niemieckich przedsiębiorstwach. W trakcie stażu odbyli zrealizowali 80 godzinny program kształcenia zawodowego. W dużej mierze były to zadania, które stanowią uzupełnienie i poszerzenie wiadomości zdobywanych w trakcie 3 letniej nauki w szkole zawodowej.

Grupa 5 złożona była z murarzy oraz monterów suchej zabudowy w budownictwie. Nauka rozpoczęła się od zapoznania się za niemieckimi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Dopiero po szkoleniu młodzież udała się na praktyki. Zadania realizowane były pod okiem szefów firm posiadających doświadczenie w kształceniu czeladników. Największym wyzwaniem było przełamanie bariery komunikacyjnej. Polscy uczniowie okazali się być bardzo kreatywnymi stażystami i bardzo szybko znaleźli wspólny język. Była to mieszanka niemieckiego, angielskiego wsparta dynamiczną gestykulacją. Na szczęście wiele rzeczy nazywa się podobnie po polsku jak i po niemiecku (np. szlagschnur, profil). Do zadań praktykantów należało przygotowanie ścianek działowych, osadzenie drzwi, szpachlowanie, szlifowanie, sporządzenie rysunków technicznych wykonywanych robót. Największym zaskoczeniem nie były zadania, lecz technika ich realizacji. Nowością była zamian sytemu pracy z „zaszpachluje się i jakoś to będzie” na dokładną analizę i przemyślenie jak zrobić, aby było najłatwiej i zużyć jak najmniej materiału. Stażyści po dniu pracy, żywo dyskutowali na temat „jak to robią Niemcy”. Większość zdecydowała, że pokaże sposób, którego się nauczyła podczas praktyk w Polsce.

Staż to także program towarzyszący. Grupa już podczas kursów przygotowawczych wyszła z inicjatywą, aby chodzić w Niemczech na basen, z którego skorzystaliśmy 3 razy. W czasie weekendu podobnie jak poprzednie grupy stażyści z grupy 5 zwiedzili Drezno. Największe zainteresowanie wzbudził komis zabytkowych samochodów, w którym spędziliśmy sporo czasu. Drugą rewelacją wyjazdu okazało się stanowisko do pojedynków w przesuwaniu kulki za pomocą myśli.

W ankietach ewaluacyjnych pobyt stażyści wskazywali dużą wartość merytoryczną nauki oraz deklarowali chęć ponownego wyjazdu na staż.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego